Ajatuksia muutoksista

Koidu Oja


Christopher Nolanin tuoreessa Tenet elokuvassa todetaan, että jatkuvasta analysoimisesta parempi on tunnustella. Toimintaelokuvassa liikutaan ajassa eteenpäin ja taaksepäin, välillä molempiin suuntiin samanaikaisesti.

Myös Perttu Pöllönen puhu kirjassaan Tulevaisuuden lukujärjestys, että eilisen päivän konstit ja järki ei toimi. Tulevaisuus tarvitse ihmisiä, ketkä pystyy toimimaan vaikeissa ja jatkuvasti muuttuvissa olosuhteissa. Olosuhteissa, missä turvallista on se, että kaikki jatkuvasti muuttuu. Tulevaisuus tulee olemaan kontrollifriikin painajainen.

Samalla ihminen ei ole muovailuvahaa. Hän kaipaa turvallisuutta.

Muistan viimekeväistä aikaa ennen koronakaranteenia. Olin erittäin väsynyt ja rasittunut omasta arjesta. Voin työelämässäni huonosti. Sanna Marinin hallituksen karanteenipäätös oli minulle  silloin taivaanmannaa. Etätöiden lisäksi aloin ommella kesämekkoja. Se oli kaksikymppisenä lempiharrastus teatterin ja runokirjojen lukemisen ohessa. Olin sen unohtanut. Olin unohtanut sen, kuka olen ja mistä aina olen tykännyt. 

Kahden viikon jälkeen huomasin, että olin täynnä tarmoa ja kaikki sujui. Yllätyksenä painonikin oli tippunut. Voin hyvin. En tarvint lohturuokaa. Stressini silloisesta tilaanteestä oli pois.

Olin turvallisesti kotona, tekin töitä ja aikaa riitti myös luoviin harrastuksiin. Joogailin säännöllisesti.

John Webster pohtii uudessa dokumentissa Mikä meni pieleen? sitä, miksi suomalaiset voivat työelämässä niin huonosti. Suomi oli kärjessä, kun korona kevään jälkeen tutkittiin, miten nopeasti Euroopan maissa jäätiin kotitoimistoon hoitamaan etätöitä.  Miksi? Olemme maailman onnellisimpia, mutta voimme työelämässä huonosti.

Webster sanallistaa syyt:

  • keskeyttää työt niin monesti päivän aikana, kun voit
  • järjestää kokouksia silloin, kun voisi tehdä jotain järkevää
  • kaikki työ tehdään työryhmissä, missä on vähintään 6 ihmistä
  • jokaisella on enemmän johtajia kun yksi
  • lisää paperitöitä



Kolme tunnusta viidestä on Websterin mukaan natsi saksan sabotaasi manuaalista Ne kuvaili myös jokapäiväistä arkeni. Joskus pelkkä tieto tilanteesta helpottaa. Nyt on tärkeää hetki ymmärtää, mitä on mahdollista muuttaa. Käyttää intuitiota ja luovuutta oman arjen ja opetustyön tekemisessä.

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Less is more – yhteystaidot työhyvinvoinnin avaintekijänä