Tunne- ja läsnäolotaitojen merkitys luokkatyöskentelyssä
Tunne- ja läsnäolotaitojen merkitys luokkatyöskentelyssä
Työskentelen helsinkiläisessä alakoulussa luokanopettajana.
Olen tällä hetkellä 4.lk opettaja, ja saanut kulkea saman luokan kanssa
koulupolkua ensimmäiseltä luokalta lähtien.
Näihin vuosiin on mahtunut omaa kasvukipuilua opettajana,
ihmisenä. Muutoksia, kriisejä, sekä hyviä että huonoja, kaikki eteenpäin vieviä
lopulta kuitenkin.
Olen itse oman uupumuksen myötä tutustunut erilaisiin
läsnöoloharjoituksiin, rauhalliseen (esim. restoratiiviseen) joogaan sekä
meditaatioharjoituksiin. Oma innostukseni ja tarpeeni rauhoittaa omaa kehoa ja
mieltä stressin, kiireen, elämän keskellä, innosti minua tekemään enemmän näitä
asioita myös luokkahuoneessa, joka päivä, ei vain kerran viikossa.
Vähitellen, parin viimeisen vuoden ajan olemme luokkani
kanssa tehneet pieniä ja välillä isompiakin tehtäviä liittyen läsnäolo-, sekä
tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Kaikki sai alkunsa keväällä 2018, kun
luokkani oli mukana kollegani voimauttavan valokuvauksen projektissa, jossa
tavoitteena oli nähdä jokainen lapsi sellaisena, kuin hän on.
Jossain vaiheessa meillä oli päivittäin aamupiiri, jossa
kerroimme aina lasten itse valitsemasta aiheesta kuulumiset (esim. mitä olen
syönyt aamupalaksi, mitä aion tehdä koulun jälkeen, mistä haaveilen juuri nyt).
Korona-ajan myötä aamupiiri on vaihtunut toisenlaisiksi leikeiksi ja
kuulumisten vaihdoksi.
Luokassamme leikitään joka päivä. Meillä on luokan seinällä
ns. ”leikkipankki”, josta oppilaat saavat valita leikin. Leikki voi aloittaa
tunnin, se voi olla tunnin keskellä välipalana tai siihen voidaan lopettaa
oppitunti. Nämä leikkihetket ovat vahvistaneet luokan yhteishenkeä ja luoneet
ryhmädynamiikan, jossa kaikki ovat tasavertaisia keskenään, lapset pystyvät
työskentelemään kenen kanssa tahansa luokassa ja he kannustavat ja tukevat
toisiaan. Usein he ”pyörittävät” leikkejä aivan itsestään, ja opettajana saan
seurata sitä sivusta. Tuntuu hienolta!
Jokaisella oppilaallani on pulpetin kannessa tunnemittari,
jota käytämme viikoittain, joskus päivittäin. Lapset voivat sen avulla
tarkastella senhetkistä tunnetilaansa ja merkitä (esim. sinitarralla) oman
senhetkisen tunnetilansa. Tunnetaitomittarin olen tulostanut viitotturakkaus
–sivustolta, jossa on muutoinkin tosi hyvää materiaalia tunnetaitoihin
liittyen. Samalta sivustolta olen ottanut käyttöömme muun muassa kehukortit,
joita jaan oppilaille satunnaisesti (intuitiivisesti J ) kesken koulupäivien.
Korteissa on tekstejä, kuten ”Sano tänään hei oppilaalle, jota et ole ennen
tervehtinyt.” tai ”Hymyile ainakin viidelle henkilölle tänään.” Näiden korttien
avulla voi osaltaan vahvistaa luokan positiivista tunnelmaa ja vahvistaa jo
olemassa olevaa hyvää ja keskittyä siihen.
Lisäksi minulla on tapana lukea lapsille tarina eri tunteita
käsittelevästä kirjasta. Tarina tai runo ei suoraan paljasta, mistä
tunnetilasta on kyse, mutta sen kuunneltuaan lapset kyllä hoksaavat, mistä
tunnetilasta puhutaan. Tästä saamme usein hyvän keskustelun. Olemme puhuneet
siitä, missä eri tilanteissa erilaisia tunteita voi nousta, missä kohtaa kehoa
ne tuntuvat, mitä eri tunteilla on meille kerrottavanaan? Ovatko tunteet hyviä
vai huonoja? Miksi tunnemme erilaisia tunteita? Miten saamme/meidän olisi hyvä
käyttäytyä eri tunnetilojen vallassa? Olemme puhuneet paljon myös siitä, että
vihaisia, aggressivisiakin tunteita tulee kaikille. Vihassa on paljon voimaa,
joka saa tulla kyllä näkyville, mutta se täytyy tehdä turvallisesti, lasta
itseään, toisia lapsia tai aikuisia satuttamatta. Kaikki tunteet ovat sallittuja.
Itse näen, että tunnetaitojen opettelulla ja kyvyllä
hiljentyä oman kehon äärelle, pysäyttää ikään kuin hetkeksi kaikki, on huiman
iso vaikutus lasten hyvinvointiin ja oppimiseen. Koen, että luokkani voi tällä
hetkellä hyvin, lapset puhaltavat ryhmänä hyvin yhteen hiileen. Siinä sivussa
sitten opimme myös muita taitoja ja tietoja.
Kommentit
Lähetä kommentti