Vaikka kuolisin huomenna, tänään istutan omenapuun - yhteisöllisyyden rakentamista koronauhan alla

 

 

Keväällä 2020 maailman valloitti aaltomaisesti korona-epidemia. Suomeenkin se ylsi ja hallitus päätti määrätä kaikki kykenevät etätöihin ja koulut suljettaviksi. Oma kokemukseni korona-keväästä oli se, että etäopetuksessa opetetaan asioita, lähiopetuksessa ihmisiä. Syksyllä 2020 Suomessa peruskoululaiset ja lukiolaiset palasivat lähiopetukseen ja ainakin itse tajusin, miten paljon olin kaivannut aitoa kohtaamista opiskelijoiden kanssa. Myös opiskelijat tuntuivat onnellisilta päästessään kouluun.

Itselleni korona-kevät tuli ongelmalliseen kohtaan. Pohjois-Tapiolan lukio ja Olarin lukio, jossa itse aiemmin työskentelin 25 vuotta, yhdistyivät ja muodostivat Otaniemen lukion 2019 syksyllä. Kyseessä oli siis ensimmäinen keväämme uudessa koulussa, uusien työkavereiden ja osittain uusien opiskelijoiden kanssa. Otaniemen lukio on suuri, yli 1000 opiskelijan lukio. Entiseen 400 opiskelijan yksikköön verrattuna uusi koulu tuntui valtavalta ja sellaiselta, että opiskelijoita ei voi oppia tuntemaan. Itseäni mietitytti jo syksyllä 2019, miten tästä muodostuu yhteisö, jolla on yhteiset arvot, visio ja missio. Tänä syksynä 2020 sain oman opiskelijaryhmän, jonka ryhmäytymisen haasteita mietiskelen.

Mitä vanhemmaksi tulen, sitä varmempi olen siitä, että oppiaineet toimivat kouluissa vain alustana opettaa muita, tärkeämpiä, asioita. Tavallisessa elämässä ja työelämässä tarvittavat valmiudet opitaan sosiaalisissa kontakteissa. Vaikka onnistuinkin keväällä biologian opettamisessa etänä, tuntui, että olennainen opettamisesta puuttui.

Intuition käyttö opettamisessa

Kokenut opettaja tietää, ettei oppimista tapahdu, jos oppijoiden perustarpeet eivät täyty. Opettaja voi tehdä oppimisympäristöstä ja -tilanteista turvallisia. Turvallisuuden varmistamisessa pienetkin havainnot ja intuition käyttö on merkittävää.

Opettajalla on keskeinen rooli positiivisen ilmapiirin luomisessa. Opettaja valitsee kielen, jota ryhmässä käytetään ja jota ryhmässä siedetään. Opettajan antama yksilöllinen positiivinen palaute voi olla opiskelijalle todella merkittävää joskus jopa elämän suunnan kääntävää.

Intuition ja positiivisen palautteen lisäksi opettajalta vaaditaan luottamusta omiin havaintoihinsa ja intuitioon sekä rohkeutta ottaa asia käsiteltäväksi. Vaikka opettaja tekisi väärän tilannearvion, meneillään olevan toiminnan keskeyttäminen ja asian käsittely ei aiheuta vaurioita vaan hyvin käsiteltynä pikemminkin kertoo oppilaille tai opiskelijoille turvallisuuteen tähtäävästä toiminnasta. Oikein ajoitettu interventio saattaa ratkaista pysyvästi ongelmia. 

Yhteisöllisyyttä ei rakenneta etänä

Oppilaitoksen yhteisöllisyyden rakentaminen alkaa ryhmistä. Opiskelijat pitää kyetä profiloimaan jo ennen koulun alkua. Näin ryhmäyttäminenkin kyetään aloittamaan jo ennen koulun alkua. Opiskelijat jännittävät koulun alkua ja ovat altiita kuuntelemaan koulun ja koulun henkilökunnan toiveita. Yleensä opiskelijat niin kuin muutkin ihmiset haluavat liittyä aloittavaan ryhmään ja toimia ryhmän sääntöjen mukaan. Olennaista on, että koulu kykenee sanallistamaan toiveensa opiskelijoilta. Opiskelijoillani oli mahdollisuus tulla vastaanottamaan lukiopaikka vastaan kesäkuussa koululle. Elokuussa lähetin ryhmänohjaajan kirjeen opiskelijoilleni. Kumpikin toimi tähtäsi siihen, että välitämme opiskelijoille tärkeää informaatiota tulevasta.

Kun opiskelijat tulevat kouluun, he aistivat nopeasti miten tähän yhteisöön liitytään ja minkälaiset yhteisön todelliset arvot ovat. Mikäli tilanne on ristiriidaton aiemman tiedon kanssa, ryhmäytymistä voidaan nopeuttaa, kun opiskelijat aistivat, että ympäristö on turvallinen. He uskaltavat avata itseään kanssaopiskelijoilleen ja opettajilleen. Tällöin myös intuitiivisia viestejä voi kulkea ihmisten välillä.

Mietin kauhulla mitä olisi tapahtunut, mikäli koulu olisi syksyllä aloitettu etänä. Miten ryhmän olisi saanut ryhmäytettyä ja miten yksittäisiin opiskelijoihin olisi voinut tutustua. Ehkä kirjeitä puolin ja toisin olisi pitänyt kirjoitella paljon enemmän. Kuitenkaan etänä ihmisestä on lähes mahdotonta saada sitä tietoa, jonka lähikontaktissa saa, jopa varsin helposti.

Oma havaintoni viime kevään etäopettamisjakson vaikutuksista opiskelijoihin on, että se järäytti jotain perusturvallisuudessa ja vaikka osa kevään kursseilla olleista opiskelijoista on nyt kurssillani, jokin suhteessamme on pysyvästi muuttunut. Opiskelijoista on tullut enemmän opetuksen kohteita ei aktiivisia oppijoita. 

Koulussa opitaan paljon muutakin kuin oppiaineiden sisältöjä

Koululla on suuri merkitys nuorten sosiaalistumisessa toisaalta toistensa kanssa ja toisaalta koulun aikuisten kanssa. Oppilaitoksessa opitaan merkityksellisiä asioita toimimisesta kodin ulkopuolella, vieraiden ihmisten seurassa. Näitä taitoja ei opita etänä vaan lähiopetuksessa. Toivon sydämestäni, että tämä etäopetusjakso jää ainoaksi.

Lähikontaktia ei voi korvata. Intuition avulla vieras ihmisen täydentyy kokonaisiksi, kaksiuloitteisesta kolmiulotteiseksi. Näistä intuitiivisista havainnosta hyötyy opettaja, mutta ennen kaikkea nuoret. Intuitiivisen tiedon keräämisen ja tarkastelun oppiminen on välttämätön taito ihmiseksi kasvamisessa.

 

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Less is more – yhteystaidot työhyvinvoinnin avaintekijänä